Tekstiä

Tervetuloa hengellisen tekstin äärelle

Raamatullisia tekstejä

Jeesus Jumalan poikana

Joh. 1:1-4”Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.” 14 jae: ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.” Jae 29 sanoo näin: ”Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” Rm 10:17 ”Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta.” Joh.1:12 ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi. Joka uskoo sillä on iankaikkinen elämä. Ef 2:8 ”Armosta te olette pelastuneet uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja.” Fil 2:13 ”Sillä Jumala on se joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.” Kol. 2: 6-7 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.”

 

Toivoa ristissä on

1. Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana ja oppimme ainoa perusta.

2. On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Jumala on taivaan ja maan luoja.

3. Jeesus Kristus on Jumalan Poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta ja eli synnittömän elämän opettaen ja tehden tunnustekoja. Ristinkuolemallaan Jeesus sovitti maailman synnin, nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen Isän oikealle puolelle.

4. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja yhteyteensä, mutta syntiinlankeemuksessa ihminen joutui eroon Jumalasta. Uskomalla Jeesukseen ihminen saa lahjaksi vanhurskauden ja uudestisyntyy Jumalan lapseksi.

5. Pyhä Henki herättää ihmisen hengellisesti, niin että hän voi ottaa vastaan Jumalan valmistaman pelastuksen, jolloin Pyhä Henki tulee häneen asumaan. Jeesus Kristus kastaa uskovan Pyhällä Hengellä, joka jakaa armolahjoja seurakunnaan rakentumiseksi niin kuin apostolien aikana. Uskova on tarkoitettu elämään Pyhän Hengen täyteydessä Hengen hedelmää kantaen.

6. Seurakunta on Kristuksen perustama ja johtama, apostolien opetukselle rakennettu uskovien yhteisö. Kaikki uskovat kaikkialla ja kaikkina aikoina kuuluvat yhteen ja yhteiseen seurakuntaan, joka näkyvällä tavalla ilmenee paikallisseurakuntana. Jeesus Kristus käski seurakuntaansa tekemään kaikista kansoista opetuslapsia, kastamaan ja opettamaan heitä. Seurakunta muodostaa hengellisen papiston, jonka tehtävänä on palvella Herraa ja osoittaa kristillistä rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan.

7. Jeesuksen asettama kaste liittyy Jumalan pelastustyöhön. Kaste toimitetaan uskovalle Jeesuksen Kristuksen käskystä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen veteen upottamalla. Kastettu liitetään paikalliseen seurakuntaan.

8. Ehtoollinen on Jeesuksen seuraajilleen asettama muisto- ja yhteysateria, jossa hän on uskon kautta itse läsnä. Ehtoollinen julistaa Jeesuksen sovitustyötä ja on osallisuutta hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.

9. Kaikki ihmiset kokevat ruumiillisen ylösnousemuksen. Vanhurskaat nousevat elämän ylösnousemuksessa ja jumalattomat tuomion ylösnousemuksessa.

10. Jeesus Kristus tempaa lupauksensa mukaan seurakuntansa luokseen, minkä jälkeen hän tulee kuninkaana hallitsemaan koko maailmaa. Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan. Tämä on vanhurskaiden ikuinen osa.

”Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansojen keskuudessa.Laulakaa hänelle, veisatkaa hänelle, puhukaa kaikista hänen ihmeistänsä. Hänen pyhä nimensä olkoon teidän kerskauksenne; iloitkoon niiden sydän, jotka etsivät Herraa. Kysykää Herraa ja hänen voimaansa, etsikää alati hänen kasvojansa.” I Aik.16:8-11 ja 22-23 ”Älkää koskeko minun voideltuihini, älkää tehkö pahaa minun profetoilleni” Veisatkaa Herralle, kaikki maa, julistakaa päivästä päivään hänen pelastustekojansa.” 5 Moo 18: 13 ”Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi edessä.” Kol 2:6-7 ”Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.” Poimin muutamia tärkeitä kohtia: laulakaa, puhukaa. -Hänen pyhä nimensä olkoon tiedän kerskauksenne, -julistakaa päivästä päivään hänen pelastustekojansa -vaeltakaa hänessä, -juurtuneina häneen, -hänessä rakentuen, -uskossa vahvistuen ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavaista.”

 

Psalmi 91

KORKEIMMAN   SUOJELUS

"Joka Korkeimman suojassa istuu, ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, se sanoo: ”Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan”.  Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta ja turmiollisesta rutosta. Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.  Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta, et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee. Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu. Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. Sillä: ”Sinä, Herra, olet minun turvani.”  Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi. Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikävitsaus lähesty sinun majaasi.  Sillä hän antaa enkeleillensä sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi. Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä.  ”Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen.”  Amen

 

Herra tietää mitä Hän tekee Kuulin hiljattain saarnaajan kertovan kiinalaisesta tädistä, joka muutti pois tiiviistä perheyhteisöstään. Hän ajatteli, että vieraalla paikkakunnalla häntä ei kukaan tunnista. Hän saapui hengelliseen tilaisuuteen, jossa tuo kyseinen saarnaaja rukoushetkessä kulki ohi ja sai profetian: ”Herra tietää missä sinä olet”. Saarnaaja itsekin ihmetteli sanomaansa ja ajatteli, että se taisi mennä vikaan. Jälkeenpäin hän kuuli tädin ajatuksista ja käsitti, mitä sanoma hänelle merikitsi. Näin Herra tietää tarkasti, mitä me ajattelemme. Mikään ei ole salassa Häneltä! Se on todella hyvä tietää, ja siihen saa luottaa ja uskoa. Kaksi kuvaa Kerran hengellistä tilaisuutta aloittaessani, että minulla ei ollut mitään sanaa Herralta. Aloitin ja Herra antoi siinä hetkessä tällaisen ajatuksen: Ollessamme pienessä vaatekomerossa tunnemme itsemme suuriksi. Seinät ovat lähellä. Ollessamme Limingan peltolakeuksilla olo tuntuu pieneltä, ja Jumala tuntuu suurelta. Horisontti on kaukana ja taivas kaareutuu yllä. Joskus me vain näperrellään pienissä asioissa kovin pienissä elämän ympyröissämme. Elämän ympyrät Vuosia, vuosia sitten olin erään saarnaajaperheen kodissa rukoushetkessä. Kuulin siellä, että Herra oli parantanut jonkun. Oli tapahtunut ihmeellistä, mutta minusta se kuulosti vain raamatulliselta teorialta. Tilaisuuden lopulla eräs sisar sai Herralta sanoman:” Sinä askartelet pienissä ympyröissä ja Jumala tahtoo särkeä ne ja antaa isommat omat ympyränsä. Saat nähdä selvemmin Jumalan laajat ja rajattomat mahdollisuudet kaikessa.” Sitten Hän rukoili puolestani, vaikka en ollut sitä pyytänyt. Pyhä Henki tiesi ja johdatti näin. Tämän jälkeen elämäni muuttui pikkuhiljaa elämäksi Hengessä. Ei teoria mitään hyödytä jos ei ole elämää Hengessä. Olihan minulla jo kielillä puhumisen armolahja siitä hetkestä lähtien, kun täytyin Pyhällä Hengellä pian uskoon tuloni jälkeen. Tätä tekee vain Herra ja Pyhä Henki. Minä en ole mitään. Herra tietää mitä Hän tekee Meidän tulee pienetä ja Hänen suureta. Meidän tulee tulla kaapista pois avaralle ja nähdä mitä Jeesus tekee meissä ja ympärillämme. Miten valtava näkymä se onkaan. Olet ehkä kokenut sen. Herra tietää tarpeesi, kipuilusi ja avuttomuutesi jne. Herra tietää tarkoin miten meitä kouluttaa, neuvoo ja opettaa. Hän nostaa, kantaa ja vie kerran perille. Hän on se Hyvä Paimen, joka tietää tarkoin mitä tekoa me olemme ja mitä meistä tulee. Rukouksessa Häntä katselemalla me muutumme sen kuvan kaltaiseksi. Riiputaan Hänessä kiinni. Näinhän se Raamattu opettaa. Meidän ei tosin tarvitse toisiakaan niin seurata vaan jättää Pyhälle Hengelle. Hän sotii puolestamme. Me olemme hiljaa, kuuntelijan puolella. Hänhän on luvannut olla meidän kanssa, joka päivä aina maailman loppuun saakka. Hän pitää huolen meistä pienimmästäkin, jotka on nimiinsä ottanut. Hän on valinnut meidät, kutsunut ja pelastanut. Hän on itse valinnut seurakuntalaisetkin, eikä me. Mikä suuri Jumalan välittäminen se onkaan. Kerrotaan kaikista Hänen ihmeistään. Se on ilosanomaa! Ihmeellinen armo. Ollaan nöyriä ja annetaan Pyhälle Hengelle tilaa! Annetaan Hänen johtaa. Tapahtukoon siis Herran tahto kaikessa. Ollaan vain kuuliaisia ja totellaan. Herra tietää mitä Hän tekee! "...Sillä ei ole, niinkuin ihminen näkee, ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen." 1. Samuelin 16:7

 

JEESUS TULEE TAKAISIN TUULIIN JA PILVIIN HAKEMAAN MORSIAMENSA

TUHATVUOTINEN VALTAKUNTA

Rauhanvaltakunta. Raamatun mukaan Ennen tätä on ylöstempaus, vihan- ja Antikristuksen aika. Jeesus laskeutuu Öljymäelle Jerusalemiin omiensa kanssa ja perustaa Tuhatvuotisen valtakunnan. Isä lepää silloin. Messias-kuningas ja hänen valtakuntansa löytyy Jes. 11: 1 - 9 vaikka tästä: "Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki. Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä korvan kuulolta, vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaast ja jakaa oikein oikeutta maan maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä. Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lantteittensa side. Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa. Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat ja jalopeura syö rehua kuin raavas. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan. Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tulemusta, niinkuin vedet peittävät meren." Näin se vaan on, kun sielunvihollinen on vangittuna tuona aikana. Paha ei villitse ja vallitse maan päällä. On rauhanvaltakunta. Ei sotia. Tämän jälkeen tapahtuu vielä jotain, ennenkuin tulee lopullinen olotila. Joh.ilm. 20:7 kertoo näin: " Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan." Niin tulee jälleen paha valtaansa lue Joh.ilm. 20: 8 - 9 Jae 10 " Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt ja päivät, aina ja iankaikkisesti." Lue jakeet 11 - 14 raamatustasi. Joh.ilm. 20:15 "Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen." Joh.ilm. 21: 1-6 "Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: " Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt". Jne.

Jeesus on tie, totuus ja elämä

"Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä."

Jeesustiellä pääset taivaaseen

JEESUS VALTAISTUIMELLA

Jeesus tulee takaisin

Teehetki